UWAGA! Sklep będzie nieczynny w dniach 24-30 września. Wszystkie zamówienia złożone w tym okresie zostaną wysłane 3-4 października. Za utrudnienia serdecznie przepraszamy.

Filtruj

Cena

Cena

  • 2,00 zł - 24,00 zł

Marka

Marka

Kabestany do modeli żaglowców historycznych i jachtów

Niniejszy dział zawiera kabestany do jachtów i żaglowców historycznych. Ofertę stanowią miniatury wykonane z drewna, metalu i plastiku.

Aktywne filtry

Kabestan z drewna - dodatki do modeli żaglowców

Kabestan 51 mm - RB 04951

Cena 9,50 zł
W magazynie
Kabestan z drewna - dodatki do modeli żaglowców

Kabestan 63 mm - RB 04963

Cena 9,50 zł
W magazynie
Kabestan 15mm - Amati 4110/01

Kabestan 15mm - Amati 4110/01

Cena 3,00 zł
W magazynie
Kabestan 10mm - Amati 4116/01

Kabestan 10mm - Amati 4116/01

Cena 3,00 zł
W magazynie
Kabestan jachtowy - dodatki do modeli

Kabestan jachtowy 6mm - RB 10506

Cena 6,80 zł
W magazynie
Kabestan 16mm - Amati 4116/02

Kabestan 16mm - Amati 4116/02

Cena 3,00 zł
W magazynie
Kabestan 18mm - Amati 4117

Kabestan 18mm - Amati 4117

Cena 8,00 zł
W magazynie
Kabestan 16mm - Amati 4117/04

Kabestan 16mm - Amati 4117/04

Cena 2,40 zł
W magazynie
Kabestan z drewna - dodatki do modeli żaglowców

Kabestan 80 mm - RB 04980

Cena 9,50 zł
W magazynie

Czym są kabestany?

Kabestany są urządzeniami przeznaczanymi do wybierania silnie obciążonych lin i znane są od XIII wieku. W początkowym okresie służyły głównie do wciągania ciężkich kotwic których rozmiary z każdym stuleciem rosły. Niezbędne okazały się jednak także m.in. przy wciąganiu rei i wodowaniu łodzi okrętowych. Do XIX wieku każdy kabestan wyposażony był standardowo w handszpaki. Rozróżnić można dwa rodzaje kabestanów: pionowe i poziome zwane także windami kotwicznymi. Rozwinięciem kabestanów horyzontalnych były urządzenia obsługiwane podobnie jak pompy, czyli z ramionami osadzonymi w centralnym punkcie których ruch góra-dół powodował obracanie bębna kabestanu. Z czasem kabestany napędzane siłą ludzkich rąk ewoluowały w urządzenia parowe a następne elektryczne.
Co ciekawe, do obsługi piętrowych kabestanów na wielkich XVIII okrętach liniowych potrzeba było jednoczenie pracy aż kilkudziesięciu marynarzy!