Producent: Artesania Latina
Kod produktu: AL 20515
Darmowa dostawa
Dane modelu:
Model do sklejania zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:
Model drewniany żaglowca nie zawiera lakieru, kleju i farb.
Niektóre detale modelu wymagają pomalowania.Do modelu można dokupić figurki do samodzielnego pomalowania.Zestaw został przygotowany do zamontowania oświetlenia LED które można dokupić osobno.
Opis
Napęd kołowy jednostek pływających stosowano od początku XIX wieku. Stosowano go zarówno na statkach morskich jak i rzecznych. O ile tego typu napęd na statkach morskich został wyparty przez napęd śrubowy w połowie XIX wieku, czyli po wynalezieniu śruby napędowej, to na rzekach i jeziorach napęd kołowy stosowany jest do dziś. Są dwa rodzaje napędu kołowego: bocznokołowce (koła z łopatkami umieszczone z boków statku) i tylnokołowce (koło na rufie). Zaletą tylnokołowców było to, że miały mniejszą szerokość, przez co lepiej się nimi manewrowało na wąskich akwenach. Koła napędzane były tłokową maszyną parową (wcześniej) lub silnikiem spalinowym. Koło obracało się z prędkością maksymalnie 60 obrotów /min. Zabytkowe statki z napędem kołowym pływają do dziś nawet w Polsce (na przykład promy na Wiśle w Nieszawie i Kazimierzu). Pewne wyobrażenie o napędzie kołowym daje rower wodny.
Typowy tylnokołowiec na rzece Mississippi miał długość 80 m i szerokość 10,5 m oraz niewielkie zanurzenie. Najsłynniejszym pilotem tylnokołowców na Mississippi był bez wątpienia Mark Twain. Naprawdę nazywał się Samuel Langhorne Clemens. Zmienił nazwisko na oznaczające „zaznacz dwa” czyli dwa sążnie głębokości. Był to okrzyk członka załogi statku, którego zadaniem były ciągłe pomiary głębokości dla uniknięcia utknięcia statku na mieliźnie. Tylnokołowce były i są wdzięczny tłem westernów. Najciekawszy film z tylnokołowcem to Maverick z Melem Gibsonem.