Producent: Artesania Latina
Kod produktu: AL 22800
Darmowa dostawa
Dane modelu:
Zestaw zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:
Zestaw nie zawiera lakieru, kleju i farb.
Niektóre detale modelu wymagają pomalowania.Instrukcję w formacie pdf należy ściągnąć korzystając z kodu QR lub ze strony producenta.
Opis
Kliper herbaciany Cutty Sark zbudowano w roku 1869 w szkockiej stoczni w Dumbarton. Trzy maszty, powierzchnia żagli prawie 3000 m² zapewniały szybkość średnią ponad 17 węzłów, znaczną jak na tamte czasy. Ciekawe jest pochodzenie nazwy żaglowca i galionu zdobiącego jego dziób wyobrażającego wiedźmę Nannie Dee (postać z poematu Roberta Burnsa): pewien pijak jadąc na koniu zauważył tańczące wiedźmy w kusych koszulach. Krzyknął na nie „what a cutty sark!” (tłumacząc ze staroszkockiego: jaka krótka koszula!). Te się rozeźliły i ruszyły za nim z wiedźmą Nannie Dee na czele. Pijak wbił ostrogi w końskie boki i ruszył do ucieczki, ale Nannie była szybsza. Zdążyła urwać koniowi ogon. Dlatego damska postać na dziobie Cutty Sark trzyma w ręku koński ogon. Pierwszy rejs po herbatę do Chin Cutty Sark odbył w 1870 roku. Jednak to nie był dobry czas dla kliprów herbacianych: w 1869 roku otwarto Kanał Sueski, co skróciło drogę do Chin o prawie 5000 km. Ponadto pojawiły się statki z napędem parowym, co jeszcze bardziej skróciło herbaciane rejsy. W roku 1896 Cutty Sark został sprzedany do Portugalii, został przebudowany na brygantynę, aż w roku 1923 Anglicy odkupili statek, co stało się głośne w Anglii. Do tego stopnia, że nowemu gatunkowi whisky nadano nazwę Cutty Sark, a wizerunek klipra trafił na etykietę. Ten gatunek whisky odniósł sukces marketingowy a producent sponsoruje znaną na świecie imprezę żeglarską Cutty Sark Tall Ships’ Races (Operacja Żagiel). Stojący w suchym doku w Greenwich Cutty Sark jest atrakcją turystyczną Londynu.