Kecz bombowy La Candelaria - OcCre 13000
Szczegóły
Dane modelu:
- Skala: 1/85
- Długość: 695 mm
- Wysokość: 525 mm
- Szerokość: 260 mm
- Konstrukcja wręgowa
- Podwójne poszycie dna
Model do sklejania zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:
- Instrukcję "krok po kroku" w oparciu o zdjęcia poszczególnych etapów budowy modelu
- Przejrzyste plany
- Listewki z różnych gatunków drewna
- Części wycięte laserowo ze sklejki
- Dodatki drewniane i metalowe
- Gotowe i obszyte żagle
Model drewniany żaglowca nie zawiera lakieru, kleju i farb.
Niektóre detale modelu wymagają pomalowania.
Opis
- Długość modelu
- 61 - 70 cm
- Skala
- 1/81 - 1/100
- Konstrukcja kadłuba
- Poszycie na wręgach
- Gotowe żagle
- Tak
Opis
"La Candelaria" była hiszpańskim keczem bombowym wchodzącym w skład floty śródziemnomorskiej. Kecz to nazwa rodzaju otaklowania pełnorejowego dwumasztowca. Adaptacja trójmasztowego żaglowca na kecz polegała na usunięciu fokmasztu i zastąpienie go długim bukszprytem oraz dużymi sztakslami przednimi. Przebudowa ta miała na celu pozyskanie przestrzeni na dla moździerzy dużego kalibru. Żaglowiec zaprojektowany został jako pływająca bateria z przeznaczeniem do blokowania wejść nadmorskich fortów podczas ich oblężenia. Główne uzbrojenie hiszpańskiego okrętu stanowiły dwa wielkokalibrowe moździerze i stąd pochodzi określenie tego typu jednostki: kecz bombowy.
W XX wieku tę rolę wsparcia ostrzału morskiego pełniły specjalnie skonstruowane monitory z czasów wojny secesyjnej w USA oraz późniejszych wojen światowych. Kecze bombowe efektywnie używane były także przez brytyjską Royal Navy: w bitwach pod Kopenhagą w latach 1801 i 1807 uczestniczyły żaglowce: Discovery, Explosion, Hecla, Sulphur, Terror, Volcano, Zebra, Grzmot, Wezuwiusz, Etna i Zebra.
W powieści C.S.Forestera „Commodore Hornblower” (potem nakręcono serial TV pod tym tytułem) opisano szczegółowe procedury stosowane do ładowania moździerzy i celowania, które obejmowały kotwiczenie dziobu i rufy, odbieranie poprawek zasięgu z innego statku, precyzyjne zakotwiczenie okrętu oraz użycie odpowiedniej ilości prochu armatniego w celu ustawienia właściwego zasięgu. Pewna ilość tego typu jednostek, ze względu na wzmocniony kadłub dziobowej sekcji, zostało wykorzystanych w wyprawach polarnych.
Powiązane produkty
error Chwilowo nie możesz polubić tej opinii
feedback Zgłoś komentarz
check_circle Zgłoszenie wysłane
error Twoje zgłoszenie nie może zostać wysłane