Producent: JSC
Kod produktu: JS 406
Polski drobnicowiec Mieszko I i ekspresowiec Hel.Dane modelu:
Drobnicowiec MS Mieszko I o nośności prawie 10200 DWT zbudowany był w Stoczni Szczecińskiej w roku 1967 jako pierwszy z serii władców Polski B445. Napęd: silnik wysokoprężny o mocy 8000 KM, szybkość 17,5 węzła. Statek eksploatowały Polskie Linie Oceaniczne do roku 1989, po czym statek został sprzedany greckiemu armatorowi Palm Navigation Trust S.A. z Aten. Następnie grecki armator w tym samym roku odprzedał statek indyjskiemu armatorowi. Nadano mu nową nazwę: City of Bombay, po czym ostatecznie statek zmienił nazwę na Al. Karim. Z nową nazwą i pod flagą Indyjską Al. Karim pływało początku lat 90 –tych do czasu, kiedy został złomowany.
Ekspresowiec Hel o nośności nieco ponad 10000DWT zbudowany był w duńskiej stoczni A/S Nakskov Skibsvaerft w roku 1970 (ta właśnie stocznia dokonała przebudowy w 1930 roku Daru Pomorza zakupionego przez Polskę we Francji). Był pierwszym polskim ekspresowcem i pierwszym tak dużym zbudowanym w Nakskov. Już opuszczający stocznię Hel był miejscową sensacją, żegnały go klaksony samochodów odprowadzających statek nabrzeżem. Stocznia w Nakskov zbudowała jeszcze 4 takie statki dla PLO. Napęd: silnik wysokoprężny Burmaister& Wain o mocy 20000 KM. Szybkość podróżna 22,5 węzła. Jako ekspresowiec miał wyposażenie, które do minimum skracało operacje przeładunkowe w portach (pływał na Daleki Wschód): 10 bomów po 5 ton nośności, 5 bomów po 10 ton, 1 bom 60 tonowy i 5 dźwigów po 5 ton nośności.