Najdłuższy tankowiec świata Jahre Viking - JSC 405

Najdłuższy tankowiec świata Jahre Viking - JSC 405

JSC

JSC 405

Dostawa od:

13,00 zł (Paczkomaty 24/7 - 1-2 dni)
65,01 zł
W magazynie

  • Najdłuższy tankowiec świata Jahre Viking - JSC 405
  • Najdłuższy tankowiec świata Jahre Viking - JSC 405
  • Najdłuższy tankowiec świata Jahre Viking - JSC 405

Szczegóły

Najdłuższy na świecie tankowiec norweski Jahre Viking.

  • 21 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części: 1520/2366
  • Długość modelu: 1140 mm
  • Stan jednostki z roku 2003
  • Opracowanie modelu: Bartosz Czołczyński
  • Opis budowy i historia jednostki w języku polskim i angielskim
  • Model statku bez części dennej
JSC
JSC 405

Opis

Tankowiec Jahre Viking zbudowany był (pierwotna nazwa Seawise Giant) w stoczni japońskiej Sumitomo Heavy Industries w Yokosuka w roku 1975 na zamówienie armatora greckiego. Wtedy miał długość 376 m. W próbach morskich ujawniły się problemy z napędem i wibracje statku od napędu. Zamawiający odmówił przyjęcia statku. Po roku batalii w sądzie stocznia sprzedała tankowiec amerykańskiemu armatorowi: Universal Petroleum Carriers Inc. Ten zdecydował o powiększeniu statku: do długości 458,5 m i wyporności do 657000 ton. Napęd: turbiny parowe o mocy 50000 KM zapewniał szybkość 16 węzłów. Do 1988 tankowiec był największym statkiem na świecie  i był eksploatowany zgodnie z przeznaczeniem. W maju 1988 wybuchła wojna Iracko –Irańska. Statek znalazł się w tym czasie w Zatoce Perskiej (był jeszcze niezaładowany) i został zaatakowany przez lotnictwo irackie. Seawise Giant został uszkodzony i osiadł na dnie. Amerykański armator zdecydował się sprzedać statek. Zakupem zainteresował się norweski armator Norman International. Po zakupie i prowizorycznej naprawie statek odholowano do Singapuru na remont. Po remoncie pod nową nazwą Happy Giant był w normalnej eksploatacji. W roku 1991 został sprzedany norweskiemu armatorowi Jørgen Jahre. Nadano mu nową nazwę Jahre Viking. Na skutek problemów z eksploatacją (zatrzymanie statku z prędkości 16 węzłów do 0 wymagało 9 km „hamowania” a promień skrętu wynosił 3 km, ponadto zanurzenie 24,6 m wyłączało możliwość żeglugi np. w Kanale La Manche) armator sprzedał statek firmie First Olsoen Tankers Pte. Ltd, która wykorzystywała go jako magazyn ropy na pobliżu pól naftowych w Katarze pod nową nazwą Knock Nevis. W 2009 właściciel zdecydował o złomowaniu statku. Jedyne co zostało z tego statku to kotwica o masie 36 ton, która trafiła do muzeum morskiego e Hongkongu. Nikt potem nie pokusił się o zbudowanie tak wielkiego tankowca. Z eksploatacją dużych tankowców wiąże się ryzyko o czym świadczą nie tak rzadkie katastrofy jak te najbardziej znane: Amocco Cadiz 223700 DWT w 1978 Bretania, Exxon Valdez 211500 DWT w 19898 Alaska i Prestige 81600 DWT 1920 Zatoka Biskajska. Trudna do wyobrażenia byłaby katastrofa Jahre Viking 565 000 DWT.

Kupiłeś ten produkt?