Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004
Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004
Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004 Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004

Berbice Baltimore clipper 1780 - Shipyard ZL004

Shipyard

SH ZL004

Darmowa dostawa

580,00 zł
W magazynie

Szczegóły

Model kartonowy do sklejania i pomalowania.
Dane produktu:

  • Skala: 1:72
  • Długość: 480 mm
  • Szerokość: 152 mm
  • Wysokość: 360 mm
  • Rodzaj pakowania: Pudełko (500x350x50 mm)

Zestaw wycinany laserowo zawiera:

  • Wszystkie części wycięte laserowo
  • Układ desek na pokładach grawerowany laserowo
  • Wycięte i profilowane laserowo wszystkie deski poszycia
  • Taśma miedziana
  • Armaty i falkonety
  • Kijki do wykonania masztów i rej
  • Bloczki, jufersy i serca
  • Drut
  • Gotowe zdobienia
  • Flagi na papierze o fakturze płótna
  • Żagle wycinane laserowo z naniesionym podziałem brytów i wzmocnień
  • Nici odpowiedniej gradacji
  • Komplet farb akrylowych
  • Pędzle
  • Instrukcja ilustrowana wieloma zdjęciami i opisami, pokazująca nie tylko krok po kroku etapy budowy, ale także zawierająca metody klejenia i malowania na zasadach szczegółowego poradnika
  • Tłumaczenie: Niemiecki, Angielski, Polski

Shipyard
SH ZL004

Opis

Berbice to dwumasztowy szkuner rejowy i klasyczny kliper baltimorski. Posiadał ożaglowanie gaflowe, a wspaniałe jachtowe kształty kadłuba pozwalały na rozwijanie dużych prędkości. Uzbrojenie obejmowało 8 armat 4 - funtowych, 8 falkonetów 3/4 - funtowych i broń mniejszego kalibru. Był groźną jednostką dla statków handlowych i transportowych. Zbudowano go w 1780 roku, a w 1782 lub 1783 zakupiony został przez brytyjską Royal Navy. Po około 12. latach służby na morzu rozbił się u brzegów San Domingo.

Nazwa kliper wywodzi się prawdopodobnie od żargonowego angielskiego słowa to clip - biec lub ciąć. Mianem tym początkowo, określano nieduże jednomasztowe jednostki, które używane były przez rybaków i pilotów Pensylwanii, Nowej Anglii i Zatoki Chesapeake - angielskich kolonii Ameryki Północnej. Największą sławę zyskali szkutnicy z Baltimore, którzy są uważani za twórców kliprów. Budowali jednomasztowe slupy, kutry, dwumasztowe szkunery, brygi i brygantyny. Rewelacyjne kształty ich kadłubów pozwalały na rozwijanie dużych prędkości, co było podstawową cechą i atutem tych okrętów. Właściciele i kapitanowie kliprów byli często kupcami i korsarzami. Jednocześnie zajmowali się przemycaniem, szmuglem, handlem niewolnikami, korsarstwem. Brali udział w plądrowaniu miast w hiszpańskich koloniach i przełamywaniu brytyjskiej blokady amerykańskich wybrzeży, po ogłoszeniu Deklaracji Niepodległości przez 13. zbuntowanych stanów - 4.VII.1776.

W XIX wieku w oparciu o teoretyczne założenia konstrukcyjne budowano duże oceaniczne statki transportowe również zdolne do osiągania dużych prędkości. Woziły herbatę z Chin i Indii i z tego powodu nazywano je kliprami herbacianymi. Pierwszy zbudowany według projektu Amerykanina Johna W. Griffiths`a 750 tonowy Rainbow zwodowano w 1854 roku w Nowym Jorku.

Ciekawostką jest fakt, że w archiwach stanu Massachusetts zachował się do dzisiaj list kaperski (korsarski) wydany przez władze amerykańskie upoważniający Polaka Feliksa Miklaszewicza do zdobywania i zajmowania statków i mienia należącego do Wielkiej Brytanii. Feliks Miklaszewicz był kapitanem i komendantem dwumasztowego szkunera Prince Radziwil uzbrojonego w sześć małych armat i dwa moździerze. Z tego krótkiego wyliczenia uzbrojenia można wnioskować, że okręt Miklaszewicza był prawie identyczny lub bardzo podobny do Berbice.

Kupiłeś ten produkt?