

Model kartonowy do sklejania i pomalowania.
Dane produktu:
Zestaw wycinany laserowo zawiera:
Berbice to dwumasztowy szkuner rejowy i klasyczny kliper baltimorski. Posiadał ożaglowanie gaflowe, a wspaniałe jachtowe kształty kadłuba pozwalały na rozwijanie dużych prędkości. Uzbrojenie obejmowało 8 armat 4 - funtowych, 8 falkonetów 3/4 - funtowych i broń mniejszego kalibru. Był groźną jednostką dla statków handlowych i transportowych. Zbudowano go w 1780 roku, a w 1782 lub 1783 zakupiony został przez brytyjską Royal Navy. Po około 12. latach służby na morzu rozbił się u brzegów San Domingo.
Nazwa kliper wywodzi się prawdopodobnie od żargonowego angielskiego słowa to clip - biec lub ciąć. Mianem tym początkowo, określano nieduże jednomasztowe jednostki, które używane były przez rybaków i pilotów Pensylwanii, Nowej Anglii i Zatoki Chesapeake - angielskich kolonii Ameryki Północnej. Największą sławę zyskali szkutnicy z Baltimore, którzy są uważani za twórców kliprów. Budowali jednomasztowe slupy, kutry, dwumasztowe szkunery, brygi i brygantyny. Rewelacyjne kształty ich kadłubów pozwalały na rozwijanie dużych prędkości, co było podstawową cechą i atutem tych okrętów. Właściciele i kapitanowie kliprów byli często kupcami i korsarzami. Jednocześnie zajmowali się przemycaniem, szmuglem, handlem niewolnikami, korsarstwem. Brali udział w plądrowaniu miast w hiszpańskich koloniach i przełamywaniu brytyjskiej blokady amerykańskich wybrzeży, po ogłoszeniu Deklaracji Niepodległości przez 13. zbuntowanych stanów - 4.VII.1776.
W XIX wieku w oparciu o teoretyczne założenia konstrukcyjne budowano duże oceaniczne statki transportowe również zdolne do osiągania dużych prędkości. Woziły herbatę z Chin i Indii i z tego powodu nazywano je kliprami herbacianymi. Pierwszy zbudowany według projektu Amerykanina Johna W. Griffiths`a 750 tonowy Rainbow zwodowano w 1854 roku w Nowym Jorku.
Ciekawostką jest fakt, że w archiwach stanu Massachusetts zachował się do dzisiaj list kaperski (korsarski) wydany przez władze amerykańskie upoważniający Polaka Feliksa Miklaszewicza do zdobywania i zajmowania statków i mienia należącego do Wielkiej Brytanii. Feliks Miklaszewicz był kapitanem i komendantem dwumasztowego szkunera Prince Radziwil uzbrojonego w sześć małych armat i dwa moździerze. Z tego krótkiego wyliczenia uzbrojenia można wnioskować, że okręt Miklaszewicza był prawie identyczny lub bardzo podobny do Berbice.
error Chwilowo nie możesz polubić tej opinii
feedback Zgłoś komentarz
check_circle Zgłoszenie wysłane
error Twoje zgłoszenie nie może zostać wysłane