Statek Batory (operacja Husky) - Mirage Hobby 500801

Statek Batory (operacja Husky) - Mirage Hobby 500801

Mirage Hobby

MI 500801

65,50 zł
Niedostępne


  • Statek Batory (operacja Husky) - Mirage Hobby 500801
  • Statek Batory (operacja Husky) - Mirage Hobby 500801

Szczegóły

Dane modelu:

  • Skala: 1/500
  • Długość: 317 mm
  • Szerokość: 45 mm

Model plastikowy do sklejania zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:

  • Instrukcję "krok po kroku" w oparciu o rysunki poszczególnych etapów budowy modelu
  • Ramki z plastikowymi częściami
  • Kalkomanie
  • Podstawka

Model okrętu nie zawiera kleju i farb.

Model polskiego statku wymaga sklejenia i pomalowania.

Mirage Hobby
MI 500801

Opis

Skala
1/500

Opis

Statek pasażersko – drobnicowy M/S (Motor Ship) Batory (wcześniej rozważano nazwy Paderewski i Kościuszko) zbudowany został we włoskiej stoczni Monfalcone w Trieście i oddany do eksploatacji pod polską banderą po bliźniaczym statku M/S Piłsudski w roku 1936. Napęd: dwa silniki Diesla o mocy 12680 KM każdy napędzały dwie śruby. Prędkość 17 węzłów. Załoga 343 osoby, 760 miejsc pasażerskich. Port macierzysty Gdynia. Polska zapłaciła za obydwa statki (Piłsudski i Batory) dostawami węgla z powodu braku środków finansowych (światowa ekonomia wychodziła właśnie z kryzysu). M/S Batory pływał na trasie Gdynia – Kopenhaga – Nowy Jork – Halifax. Początek wojny zastał Batorego w porcie Halifax, gdzie został przejęty przez brytyjską admiralicję. Statek przebudowano i uzbrojono: 1 działo 102 mm, 12 karabinów maszynowych 7,7 mm później dodatkowo działo 152 mm, 2 działa przeciwlotnicze 76 mm 2 działa przeciwlotnicze 40 mm, 10 dział przeciwlotniczych 20 mm, 4 wyrzutnie przeciwlotniczych pocisków rakietowych, bomby głębinowe, kutry i barki desantowe. Służył głównie do transportu wojska, ale nie tylko: w konwoju z Greenock do Halifaxu transportował angielskie rezerwy złota i 36 skrzyń wawelskich arrasów, potem przewoził ewakuowane dzieci do Australii. Po zakończeniu wojny został poddany remontowi, w 1946 roku wrócił pod polską banderę. Armatorem były Polskie Linie Oceaniczne. Kursował na linii kanadyjskiej: Gdynia – Kopenhaga – Southampton – Montreal do lipca roku 1969. Do końca 1970 roku służył jako hulk hotelowy. Ta służba przynosiła straty, dlatego w marcu 1971 został sprzedany na złom do stoczni w Hongkongu.

Kupiłeś ten produkt?