Kliper Cutty Sark - Revell 05422

Kliper Cutty Sark - Revell 05422

Revell

RE 05422

446,90 zł
Niedostępne


  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422
  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422
  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422
  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422
  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422
  • Kliper Cutty Sark - Revell 05422

Szczegóły

Cutty Sark zwodowany został w 1869 roku. Kliper przeznaczony był do transportu herbaty z Chin. Dzięki smukłej sylwetce kadłuba i ogromnej powierzchni żagli, żaglowiec w swoim czasie był jednym z najszybszych statków na świecie. Do dzisiaj uznawany jest za jeden z najpiękniejszych żaglowców świata.

Dane produktu:

  • Skala: 1/96
  • Długość: 914 mm
  • Szerokość: 95 mm
  • Wysokość: 558 mm
  • Liczba części: 698

Zawartość pudełka:

  • Instrukcja budowy
  • Ramki plastikowe z częściami
  • Podstawka

Model plastikowy do sklejania i pomalowania. Produkt nie zawiera narzędzi, kleju i farb.

Podstawowe kleje i narzędzia potrzebne przy budowie modelu:

  • Klej do modeli plastikowych
  • Klej cyjanoakrylowy
  • Skalpel
  • Pęseta
  • Wiertarka ręczna
  • Cążki
  • Pędzelki
  • Pilnik
Revell
RE 05422

Opis

Skala
1/81 - 1/100

Opis

Kliper herbaciany Cutty Sark zbudowano w roku 1869 w szkockiej stoczni w Dumbarton. Trzy maszty, powierzchnia żagli prawie 3000 m² zapewniały wysoką średnią szybkość ponad 17 węzłów. Ciekawe jest pochodzenie nazwy żaglowca i galionu zdobiącego jego dziób wyobrażającego wiedźmę Nannie Dee (postać z poematu Roberta Burnsa): pewien pijak jadąc na koniu zauważył tańczące wiedźmy w kusych koszulach. Krzyknął na nie „what a cutty sark!” (tłumacząc ze staro-szkockiego: jaka krótka koszula!). Te się rozeźliły i ruszyły za nim z wiedźmą Nannie Dee na czele. Pijak wbił ostrogi w końskie boki i ruszył do ucieczki, ale Nannie była szybsza. Zdążyła urwać koniowi ogon. Dlatego damska postać na dziobie Cutty Sark trzyma w ręku koński ogon. Pierwszy rejs po herbatę do Chin Cutty Sark odbył w 1870 roku. Jednak to nie był dobry czas dla kliprów herbacianych: w 1869 roku otwarto Kanał Sueski, co skróciło drogę do Chin o prawie 5000 km. Ponadto pojawiły się statki z napędem parowym, co jeszcze bardziej skróciło herbaciane rejsy. W roku 1896 Cutty Sark został sprzedany do Portugalii gdzie przebudowano go na brygantynę. Jednakże w roku 1923 Anglicy odkupili statek, co odbiło się szerokim echem w Anglii. Do tego stopnia, że nowemu gatunkowi whisky nadano nazwę Cutty Sark, a wizerunek klipra trafił na etykietę. Ta marka odniósła sukces marketingowy a producent sponsoruje znaną na świecie imprezę żeglarską Cutty Sark Tall Ships’ Races (Operacja Żagiel). Stojący w suchym doku w Greenwich Cutty Sark jest atrakcją turystyczną Londynu.

Kupiłeś ten produkt?