Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060

Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060

JSC

JS 60

23,30 zł
Niedostępne


  • Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060
  • Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060
  • Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060
  • Diorama Husky (Sycylia 1943) - JSC 060

Szczegóły

Diorama przedstawiająca operację desantową na Sycyli (1943) o kryptonimie "Husky". W skład dioramy wchodzą:

  1. Transportowiec transportowy Batory
  2. Łodzie desantowe: LSP(L), LCT4, LCT5, LCM3, LCP(R), LCP(S)
  3. Plansza morska 350x240 mm

Dane modeli:

  • 10 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części: 1530
  • Długość modeli: 400, 143, 95, 38, 23, 28 mm
  • Stan jednostek z 1942 roku
  • Opracowanie modeli: Jan Schmidt oraz Bartosz i Jędrzej Czołczyńscy
  • Opis budowy i historia jednostek w języku polskim i angielskim
  • Model statku bez części dennej
JSC
JS 60

Opis

Na początku 1943 roku dowództwo alianckie zdecydowało o przeprowadzeniu inwazji na Sycylię przed główną inwazją na same Włochy. Nadano tej operacji miano Husky. Inwazja nastąpiła w lipcu 1943. Wzięło w niej udział 160000 żołnierzy, 600 czołgów i 1800 dział. Wojska Osi (Włochy i Niemcy) liczyły 270000 żołnierzy. Lądowanie odbyło się na południową i wschodnią część Sycylii. Szybko zajęto Syrakuzy, Vizzini i Augustę. Ciekawostką jest, że znaczną pomoc aliantom okazała miejscowa mafia. Amerykanie wcześniej zapewnili sobie tę pomoc uzgadniając to z szefem mafii w USA Luckym Luciano. Jednym ze skutków zwycięskiej kampanii był zamach stanu w Rzymie, pozbawienie władzy Mussoliniego i wystąpienie Włoch z wojny. Jednym ze statków transportowych wojska i sprzętu w czasie inwazji był polski MS Batory. Zbudowany w stoczni włoskiej Monfalcone w dziewiczy rejs do Gdyni wyruszył w 1936 roku.Pierwszym kapitanem był Eustachy Borkowski, barwna postać. Znał kilkanaście języków, koneser koniaku i oryginalnej celebry na statku. Na przykład chrzcił na Batorym bizony podarowane przez Polonię. Początek wojny zastał Batorego w Kanadzie. Udał się do Anglii. Pierwszą misją statku miała być ewakuacja polskich i brytyjskich żołnierzy z Francji. I tu miał miejsce jedyny wstydliwy epizod w historii statku: załoga zbuntowała się obawiając się storpedowania lub zbombardowania w tej akcji. Załoga została aresztowana, kapitan zmieniony i Batory wykonał to zadanie jak również następne: brał udział w walkach o Narwik, transportował do Kanady skarby brytyjskiego Banku Imperialnego, wawelskie arrasy i inne polskie cenne zabytki, był środkiem transportu dla wojska unikając U-bootów i bombowców. Zyskał miano Lucky Ship. Po wojnie znany jako polski transatlantyk. Zakończył służbę w 1970. Do 1971 na nabrzeżu w Gdyni pełnił rolę hotelu, po czym został sprzedany na złom do Hongkongu.

Kupiłeś ten produkt?