Producent: JSC
Kod produktu: JSC 51
Dostawa od:
Modele 3 jednostek:
Dane modeli:
Niszczyciel Z32
Niszczyciele typu 1936A (inaczej typu Narvik), w sumie 15 jednostek budowane były w stoczni Deschimag w Bremie w latach 1939 -1943. Wyporność 3600 ton. Napęd: turbiny parowe, prędkość 36 węzłów. Uzbrojenie: 5 dział 150 mm, 4 działka plot 37 mm, 5 działek plot 20 mm, 8 wyrzutni torpedowych, bomby głębinowe, miny. Załoga 332 oficerów i marynarzy. W początkowej fazie wojny działały w składzie Flotylli Niszczycieli eskortując na Morzu Północnym ciężkie okręty niemieckie wypływające na rajdy atlantyckie lub z nich wracające. W 1943 niszczyciele, w tym Z32 zostały przebazowane na zachód Francji dla eskortowania U-bootów w Zatoce Biskajskiej. W czerwcu 1944 niszczyciele skierowano do walki z flotą inwazyjną aliantów. W czasie bitwy Z32 został zatopiony. Należy dodać, że 8 (7 zatopiono wcześniej w działaniach wojennych) niszczycieli typu Narvik zostało przejętych przez aliantów po klęsce Rzeszy, ostatnie zostały złomowane w w latach 1959 -1961.
Zbiornikowiec BLEXEN
Zbiornikowiec Blexen o wyporności 1050 ton zbudowany dla Kriegsmarine w 1942 roku był jednostką pomocniczą wykorzystywaną w porcie gdyńskim. W nocy 18/19 grudnia 1944 nastąpił nalot na niemeicki port w Gdyni. Jednym ze skutków nalotu było zatopienie Blexena. Po wojnie Blexen został wydobyty, wyremontowany przez Stocznię w Gdyni i pływał wpierw dla GAL jako MS Rysy, potem dla PLO, a jeszcze później dla Portservice do 1965 roku. Pocięty na złom w Stoczni Remontowej Radunia.
Baza okrętów podwodnych BOLKOBURG
Zaprojektowany jako statek handlowo –pasażerski MS Warszawa przez Witolda Jana Urbanowicza,, budowany przed II wojną światową w stoczni holenderskiej Alblasserdam. Po zajęciu Holandii przez Niemców statek przejęła Kriegsmarine, zmieniła go na bazę okrętów podwodnych operującą na Bałtyku pod nazwą Bolkoburg.20 sierpnia 1943 w czasie ćwiczeń na Zatoce Gdańskiej Bolkoburg przypadkowo staranował U-670, który zatonął wraz z 22 członkami załogi. W 1944 Bolkoburg brał udział w ewakuacji uciekinierów z Prus Wschodnich. W roku 1945 został zatopiony w ataku lotniczym. Po wydobyciu w 1949 został złomowany.