Transportowiec Mexico Victory i Byms - JSC 053

Transportowiec Mexico Victory i Byms - JSC 053

JSC

JS 53

10,40 zł
Niedostępne


  • Transportowiec Mexico Victory i Byms - JSC 053
  • Transportowiec Mexico Victory i Byms - JSC 053
  • Transportowiec Mexico Victory i Byms - JSC 053

Szczegóły

Mexico Victory był jednym z serii 141 frachtowców klasy Victory (VC2-S-AP3). Klasa ta miała zastąpić statki transportowe typu Liberty. Mexico Victory ukończony został w 1944 roku, a od 1947 roku służył pod polską banderą jako Kiliński.

Numer zawiera 2 modele:

  1. Transportowiec Mexico Victory
  2. Trałowiec Byms 2211

Dane modeli:

  • 4 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części: 640
  • Długość modeli: 105 mm
  • Stan jednostek z roku 1944
  • Rysunki montażowe
  • Opis budowy i historia jednostek w języku polskim i angielskim
  • Opracowanie modeli: Stanisław Burnat
  • Modele bez części dennej
JSC
JS 53

Opis

Transportowiec MEXICO VICTORY

Transportowce typu Victory o wyporności 9200 ton były ulepszoną wersją budowanych masowo w USA i Kanadzie statków typu Liberty. Statków Liberty zbudowano 2710 w latach 1941 -45, statków Victory 534. Czas budowy nie przekraczał 40 dni. Jeden z pierwszych zbudowanych statków tego typu nazwano SS Poland Victory. Victory w porównaniu z Liberty były szybsze (17 w porównaniu do 11 węzłów) i miały większy zasięg pływania. Miało to znaczenie dla uniknięcia ataków U –bootów. Statki typu Victory wykorzystywano w szybkich konwojach na Atlantyku. Były używane również na Pacyfiku w wojnie z Japonią. US Navy wykorzystywała je w czasie wojny w Korei, a potem w Wietnamie. 6 z nich pełniło służbę jako statki zaopatrzenia obsługując atomowe okręty podwodne. Większość z nich wykorzystywano po wojnie przez cywilnych armatorów jako statki transportowe. Statek SS Mexico Victory został zakupiony po wojnie przez Polskę i otrzymał nazwę SS Kiliński (złomowany w 1973). 3 statki Victory pełnią w USA funkcję muzeów.

Trałowiec TYPU BYMS

Trałowce typu BYMS (YMS w US Navy) o wyporności 320 ton budowane były w 3 wersjach w 32 amerykańskich stoczniach w czasie II wojny światowej. W sumie zbudowano 561 tych jednostek. Napędzane dwoma silnikami Diesla o mocy 1000 KM. Szybkość prawie 13 węzłów, załoga 33-50 oficerów i marynarzy. Drewniany kadłub dawał brak wrażliwości na miny magnetyczne, co było istotne przy trałowaniu. Po wojnie wiele z nich zostało sprzedanych do wielu państw. 4 z nich zostało zakupionych przez polskie Ministerstwo Żeglugi, a 3 przekazane Marynarce Wojennej aby przetrałować wszystkie istotne dla żeglugi tory wodne. Były to ORP Delfin, ORP Foka i ORP Mors. Wycofane zostały ze służby w 1957. Wrak Delfina leży na głębokości 16 m na Zatoce Puckiej. Czwarty jako Zodiak pełnił służbę hydrograficzną. Ciekawostką jest fakt, że trałowcem BYMS był odpowiednio dostosowany do badań mórz statek Calypso używany przez oceanografa Jacquesa Cousteau.

Kupiłeś ten produkt?