Pancernik Viribus Unitis - JSC 259

Pancernik Viribus Unitis - JSC 259

JSC

JSC 259

Dostawa od:

13,00 zł (Paczkomaty 24/7 - 1-2 dni)
45,00 zł
W magazynie

  • Pancernik Viribus Unitis - JSC 259

Szczegóły

Austro-węgierski pancernik Viribus Unitis z 1911 r. Stan na rok 1913 r.

  • 14 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części: 1197
  • Długość: 609 mm
  • Rysunki montażowe
  • Opracowanie: Andrzej Samek i Bartosz Czołczyński
  • Opis budowy i historia jednostek w języku polskim, angielskim i niemieckim.
  • Model bez części dennej
JSC
JSC 259

Opis

Pancernik SMS Viribus Unitis (SMS: Seiner Majestät Schif) o wyporności prawie 22000 ton budowany był w stoczni w Trieście w latach 1910 -1912. Triest w tym czasie należał do Austro -Węgier pod panowaniem Franciszka Józefa I. Napęd : 4 turbiny parowe. Uzbrojenie: 12 dział kal. 305 mm, 12 dział kal. 150 mm, 18 dział kal. 70 mm, 2 działa kal. 66 mm, 2 działa kal. 47 mm oraz 4 wyrzutnie torpedowe. Załoga: niemal 1100 oficerów i marynarzy. W czerwcu 1914 arcyksiążę Franciszek Ferdynand z żoną właśnie na pokładzie Viribus Unitis rozpoczęli swoją podróż do Sarajewa w Bośni. Była to ostatnia podróż w ich życiu. Obydwoje zginęli w zamachu. To był początek I wojny światowej, która trwała 4 lata i pochłonęła miliony ofiar. Ciała obydwojga ofiar zamachu przewiezione zostały do Triestu na pokładzie Viribus Unitis. Dla austro –węgierskich okrętów sytuacja strategiczna była niemal beznadziejna. Wobec blokady cieśniny Otranto były uwięzione na Adriatyku. Jedyną akcją pancernika było bombardowanie Ankony. Poza tym okręt do czerwca 1918 stacjonował w Puli. Nowy dowódca floty Miklos Horthy (ten sam, który w czasie II wojny światowej był szefem rządu węgierskiego kolaborującego z III Rzeszą) postanowił użyć floty do odblokowania cieśniny Otranto. Akcja zakończyła się niepowodzeniem. W październiku 1918 wojna była przegrana. Austro –Węgry przekazały pancernik Viribus Unitis oraz wiele innych okrętów nowemu Państwu Słoweńców, Chorwatów i Serbów (czyli Jugosławii). Viribus Unitis otrzymał nową nazwę: Jugoslavija. Włoska marynarka Regia Marina nie wiedziała o tym akcie i traktowała przekazane Jugosławii okręty jak austro –węgierskie. Skutek był taki, że załoga włoskiej miniaturowej łodzi podwodnej podłożyła pod Jugoslaviję ładunek wybuchowy, który ją zatopił. Wydobyte fragmenty kadłuba i kotwicę oglądać można w muzeum historii morskiej w Wenecji. Ponadto w Austrii w 2006 roku wybito monetę upamiętniającą Viribus Unitis.


Kupiłeś ten produkt?