Karaka "Sao Gabriel" 1497
Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse
Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse Model kartonowy żaglowca "Sao Gabriel" 1497 firmy Seahorse

Karaka "Sao Gabriel" 1497

Seahorse

SE MOD002

Dostawa od:

13,00 zł
49,90 zł
Ostatnie sztuki

Szczegóły

Model kartonowy do sklejenia. Elementy wydrukowane są na papierze i należy je wyciąć, uformować i skleić wg załączonej instrukcji.

Dane produktu:

  • Skala: 1:100
  • Autor: T. Weremko
  • Długość: 41 cm
  • Wysokość: 34 cm

Model zawiera:

  • 34 rysunki montażowe i opisy budowy
  • 13 strony A4 części do wycięcia i szablonów

Seahorse
SE MOD002

Opis

Skala
1/100

Opis

Karaka São Gabriel o wyporności 100 ton zbudowana została w Portugalii w roku 1497. Załoga: ok. 60 osób, uzbrojenie: 20 dział. Karaki jako statki handlowe były rozpowszechnione w XV wieku. Kasztele na dziobie i rufie pomagały w obronie przed piratami. Karaka São Gabriel była okrętem flagowym Vasco da Gamy w czasie jego pierwszej podróży do Indii w latach 1497 -1499. Karace flagowej towarzyszyły w tej wyprawie jeszcze 3 inne okręty: São Rafael, São Miguel i okręt towarowy o nieustalonej nazwie. Cała ekipa Vasco da Gamy liczyła ok. 170 ludzi, z tego wielu z nich to skazańcy. Podróż do Indii z opłynięciem Afryki trwała 10 miesięcy. Jaka była dzienna racja żywieniowa?: 1,5 funta ciasta, 1 funt wołowiny lub 0,5 funta wieprzowiny, 2,5 litra wody, 1,25 litra wina (zwyczajowo także przeciw szkorbutowi), plus 0,3 miarki octu i 0,6 miarki oliwy. W dni postu mięso zastępowano ryżem, rybą lub serem. Inne przepisy obejmowały mąkę, soczewicę, sardynki, śliwki, migdały, czosnek, musztardę, sól, miód, cukier. Po drodze łowiono świeże ryby, a w portach uzupełniano zapasy, w tym pomarańcze (aby zapobiec szkorbutowi). Statki przewoziły również pewną liczbę padrões, kamiennych słupów z wyrytym krzyżem i noszących pieczęć Portugalii, używanych jako oznakowanie roszczeń do ziemi. Do Portugalii wróciło w 1499 roku mniej, niż trzecia część załogi. Brak informacji na temat dalszych losów karaki São Gabriel.