Niszczyciel Błyskawica 1965 - Mirage Hobby 400613
Model polskiego niszczyciela Błyskawica firmy Mirage Hobby 400613

Niszczyciel Błyskawica 1965 - Mirage Hobby 400613

Mirage Hobby

MI 400613

Dostawa od:

13,00 zł (Paczkomaty 24/7 - 1-2 dni)
52,40 zł
W magazynie

Szczegóły

Dane modelu:
  • Skala: 1/400
  • Długość: 289 mm
Model plastikowy do sklejania zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:
  • Instrukcję "krok po kroku" w oparciu o rysunki poszczególnych etapów budowy modelu
  • Ramki z plastikowymi częściami
  • Kalkomanie
  • Podstawka
Model okrętu nie zawiera kleju i farb.Model polskiego niszczyciela wymaga sklejenia i pomalowania.
Mirage Hobby
MI 400613

Opis

Skala
1/400
Armia
Wojsko Polskie

Opis

Niszczyciel ORP Błyskawica (bliźniak niszczyciela ORP Grom) budowany był w brytyjskiej stoczni J.Samuel White w Cowes na wyspie Wight w latach 1935 -1937. Napęd: dwie turbiny parowe o mocy 54000 KM napędzające dwie śruby. Prędkość: 39,6 węzła. Uzbrojenie pierwotne: siedem armat 120 mm, dwa podwójne działa plot 40 mm, cztery podwójne ciężkie karabiny maszynowe 13,2 mm, cztery wyrzutnie torpedowe, dwie wyrzutnie bomb głębinowych. Ponadto od roku 1941 okręt wyposażony został w radar. Załoga 192 oficerów i marynarzy. W listopadzie 1937 podniesiona na okręcie została polska bandera, po czym okręt dopłynął do Gdyni. Tuż przed wybuchem wojny w ostatnich dniach sierpnia 1939 trzy niszczyciele: Błyskawica, Grom, Burza na rozkaz dowództwa popłynęły do Wielkiej Brytanii. Okręty zostały zmodernizowane w kierunku zwiększenia ich sprawności bojowej. Niszczyciel Błyskawica walczył pod polską banderą przez cały okres wojny. Wypełniał misje na Atlantyku, Morzu Północnym i Morzu Śródziemnym. Wśród działań okrętu można wymienić: kampania norweska, ewakuacja Dunkierki, bitwa o Atlantyk, operacje Torch, Overlord, Deadlight. Zestrzelono siedem samolotów Luftwaffe, zatopiono dwa niszczyciele, kilka mniejszych jednostek. Zginęło w walkach 5 marynarzy Błyskawicy. W maju 1946 przejęty został przez Royal Navy, w lipcu 1947 wrócił do Gdyni pod polską banderą. Należy nadmienić, że przed przekazaniem okrętu Polsce, która była w bloku wschodnim z ZSRR Anglicy zdemontowali z okrętu najnowocześniejsze urządzenia, aby nie wydawać ich w ręce sowietów. Po awarii kotłowni w 1967 roku, której remont był nieopłacalny okręt pozostawał w rezerwie w Świnoujściu aż do roku 1976. Przeholowany do Gdyni zacumował przy nabrzeżu Pomorskim, gdzie pełni rolę tłumnie odwiedzanego muzeum.

Kupiłeś ten produkt?