

Torpedowiec V108 zbudowany dla Kaiserliche Marine w szczecińskiej stoczni Vulcan Verke A.G. Od roku 1915 brał udział w walkach w składzie niemieckiej cesarskiej floty na Bałtyku, od roku 1916 jako okręt szkolny do końca wojny. Po wojnie przejęty został wraz z innymi okrętami przez brytyjską Royal Navy. Wyporność 340 ton, napęd: 2 turbiny parowe o mocy 5500 KM, szybkość: 29 węzłów, załoga 77 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie (1925): dwa działa 75 mm, dwie wyrzutnie torpedowe, dwa karabiny maszynowe 7,92 mm. Okręt zakupiła Polska marynarka Wojenna po podziale cesarskiej floty po przegranej przez Niemców I wojny światowej. Okręt wymagał remontu i władze polskie podjęły decyzję o przeprowadzeniu remontu w stoczni Rosyth w Anglii. Okręt wraz z innymi bliźniaczymi torpedowcami, z problemami technicznymi (częściowo o własnych siłach, częściowo holowany) zakończył podróż w Pucku. Okręt otrzymał nazwę ORP Kaszub. Ostatecznie w roku 1921 na okręcie podniesiono banderę. Został włączony do dywizjonu torpedowców. Służył jako okręt szkolny. W roku 1925 Kaszub płynąc przez płyciznę w okolicach Rewy doznał awarii napędu. Naprawa miała być wykonana w stoczni Schichau w Gdańsku gdzie w lipcu 1925 doszło do wybuchu kotła i okręt został rozerwany. Przyczyna wypadku nie została jednoznacznie określona i podejrzewano nawet sabotaż niemieckich stoczniowców. W wyniku eksplozji zginęło trzech członków załogi. Po podniesieniu i badaniach wraku podjęto decyzję o złomowaniu okrętu.
error Chwilowo nie możesz polubić tej opinii
feedback Zgłoś komentarz
check_circle Zgłoszenie wysłane
error Twoje zgłoszenie nie może zostać wysłane