Polski samolot PZL 23B Karaś - IBG 72507
Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507
Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507 Model plastikowy samolotu PZL 23B Karaś firmy IBG 72507

Polski samolot PZL 23B Karaś - IBG 72507

IBG

IBG 72507

49,00 zł
Niedostępny

Szczegóły

Dane modelu:

  • Skala: 1/72

Model plastikowy do sklejania zawiera wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu, w tym m.in.:

  • Instrukcję "krok po kroku" w oparciu o rysunki poszczególnych etapów budowy modelu
  • Ramki z plastikowymi częściami
  • Elementy fototarwione
  • Kalkomanie

Model samolotu nie zawiera kleju i farb.

IBG
IBG 72507

Opis

Skala
1/72
Armia
Wojsko Polskie

Opis

Projekt samolotu PZL.23 powstawał w latach 1931/1932 w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie. Prototyp wyposażono w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM. Prototyp oblatany został w 1934 roku. Wykryto wiele wad samolotu. Następny egzemplarz wyposażono w silnik o większej mocy (670 KM), jednak konstrukcja nadal nie była doskonała. Drugi egzemplarz samolotu rozbił się na Okęciu z załogą na skutek przeciągnięcia w czasie startu. Prawdopodobnie błąd pilota. Dopiero trzeci egzemplarz stał się podstawą do produkcji serii 40 samolotów PZL.23A. Po zebraniu doświadczeń z tą serią znowu zastosowano silnik o większej mocy (710 KM) i w latach 1936 -1938 wyprodukowano 240 samolotów PZL.23B. Wersja 23B trafiła do eskadr bombowych i rozpoznawczych, natomiast wersja 23A do szkół lotniczych. Uzbrojenie samolotu: jeden karabin maszynowy 7,92 mm, dwa karabiny maszynowe 7,7 mm i 700 kg bomb. Załoga 3 osoby. Szybkość lotu 319 km/h. Jednak samoloty seryjne wymagały doświadczonych, dobrze wyszkolonych pilotów. Zdarzały się wypadki śmiertelne.

Wadami Karasia były mała prędkość i niska manewrowość oraz słabe uzbrojenie obronne. Ponadto golenie podwozia głównego okazywały się zbyt słabe w warunkach lotniska polowego. Mimo tych słabości Karasie bombardowały i atakowały z powodzeniem kolumny Wehrmachtu. W chwili wybuchu wojny w polskim lotnictwie służyło 120 Karasi, które wykonały 130 lotów bojowych. Karasie zrzuciły 60 ton bomb. Z całej liczby PZL.23 zostało tylko 31, które po przedostaniu się do Rumunii, zostały internowane a następnie już z rumuńskimi załogami użyte w wojnie przeciwko ZSRR.