Masowiec Manifest Lipcowy - JSC 093

Masowiec Manifest Lipcowy - JSC 093

JSC

JS 93

15,60 zł
Niedostępne


  • Masowiec Manifest Lipcowy - JSC 093
  • Masowiec Manifest Lipcowy - JSC 093
  • Masowiec Manifest Lipcowy - JSC 093

Szczegóły

Polski masowiec "Manifest Lipcowy" z 1970 roku. Model przedstawia stan jednostki na rok 1971.

Dane modelu:

  • 8 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części: 907/998
  • Długość modelu: 546 mm
  • rysunki montażowe
  • Opis budowy i historia jednostki w języku polskim i angielskim
  • Opracowanie modelu: Katarzyna Czołczyńska
  • Model bez części dennej
JSC
JS 93

Opis

Masowiec MS Manifest Lipcowy o nośności 55600 DWT budowany był w Stoczni Gdynia w latach 1969 -1970 jako pierwszy panamax (oznaczało to, że jego wymiary pozwalały na korzystanie ze śluz Kanału Panamskiego –jeszcze w roku 2019 we flocie PŻM znajdowało się 8 panamaxów). Armatorem Manifestu Lipcowego była Polska Żegluga Morska. Statek napędzany był silnikiem Cegielski –Sulzer o mocy 15300 KM, szybkość z pełnym ładunkiem: 15,4 węzła. W 1970 roku był największym polskim masowcem. Służył do transportu węgla, rudy, fosforytów i apatytów. Pierwszy rejs odbył do Nagoi w Japonii z ładunkiem węgla. Na statku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: samotrymujące się ładownie, hydraulicznie sterowane pokrywy ładowni systemu MacGregora, a załoga miała do dyspozycji basen pływacki, saunę, salę gimnastyczną, kinową i świetlicę. Były też minusy: odczuwalne w kabinach załogi drgania, kołysanie na falach większe, niż na innych dużych statkach. W roku 1983 statek został sprzedany polsko cypryjskiemu armatorowi Pollhellas, statek pływał pod banderą Sri Lanki pod nazwą Lena, w 1986 zmieniono banderę na cypryjską a nazwę na Kotronas, a rok później na Despina. W listopadzie 1999 statek został złomowany w Chinach.

Powiązane produkty

Elementy masowca Manifest Lipcowy

Elementy masowca Manifest Lipcowy

Cena 9,00 zł
W magazynie
Kupiłeś ten produkt?