Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058

Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058

JSC

JSC 58

Dostawa od:

13,00 zł (Paczkomaty 24/7 - 1-2 dni)
44,10 zł
W magazynie

  • Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058
  • Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058
  • Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058
  • Niemiecki statek pasażerski Wilhelm Gustloff - JSC 058

Szczegóły

Zeszyt zawiera cztery modele:

  • Wilhelm Gustloff - do wyboru: statek pasażerski (1938-1939), szpitalny(1939-1940) lub ewakuacyjny (1945),
  • Torpedowiec Lowe,
  • Okręt podwodny S-13
  • Holownik Albert Forster

Dane modelu:

  • 18 arkuszy A4 z częściami
  • Liczba części:
    • Wilhelm Gustloff - statek pasażerski: 783/1274
    • Wilhelm Gustloff - statek szpitalny: 781/1272
    • Wilhelm Gustloff - statek ewakuacyjny: 1593/2079
    • Lowe: 236/511
    • Albert Forster: 55
    • S-1: 25
  • Długość modeli: 522 mm, 184 mm, 90 mm, 194 mm
  • Rysunki montażowe
  • Opis budowy i historia jednostek w języku polskim, angielskim i niemieckim
  • Opracowanie modeli: Stanisław Burnat, Bartosz Czołczyński
  • Modele bez części dennej
JSC
JSC 58

Opis

Wilhelm Gustloff

Statek MS Wilhelm Gustloff wszedł do eksploatacji w 1938 pierwotnie jako statek wycieczkowy organizacji Kraft durch Freude (Siła przez Radość). Statek nazwany został imieniem nazisty zamordowanego w Davos w 1936 roku i uznanego za męczennika ruchu nazistowskiego. Akt wodowania zaszczycił sam Adof. Do września 1939 statek odbył około 50 rejsów wycieczkowych po Morzu Śródziemnym i Północnym. Zabrał z Hiszpanii personel legionu Kondor, a nawet w 1938 roku uratował rozbitków z tonącego statku angielskiego. Po wybuchu wojny statek przejęła Kreiegsmarine, pełnił funkcję statku szpitalnego potem jako pływające koszary personelu okrętów podwodnych. Stacjonował w Gdyni. Ostatnią misją Wilhelma Gustloffa była ewakuacja personelu wojskowego i ludności cywilnej przed nacierającą Armią Czerwoną. W sumie na pokładach Gustloffa znalazło się ponad 10000 uciekinierów. Statek wypłynął z Gdyni z eskortującym go torpedowcem Löwe. Nocą 30 stycznia 1945 na wysokości latarni Stilo koło Łeby statek trafiony został trzema torpedami z radzieckiego okrętu podwodnego S-13. Okręty Kriegsmarine ( w tym Löwe) próbowały ratować rozbitków. Uratowano jedynie 1215 ludzi. Zginęło ponad 8000 ludzi. Dla porównania w katastrofie Titanica zginęło 1500 ludzi. Wrak Gustloffa uznany został za mogiłę wojenną.

Torpedowiec Lowe

Torpedowiec Löwe to zdobyty na Norwegii torpedowiec Gyller typu Sleipner. Norweskie stocznie Horten i Fredrikstad zbudowały w latach 30 –tych w sumie 6 torpedowców tego typu. Wyporność 590 ton, napęd 2 turbiny parowe o mocy 12500 KM, szybkość 30 węzłów. Załoga 75 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie: 3 działa 102 mm, 1 działko plot 40 mm, 2 wkm 12,7 mm, 2 wyrzutnie torped i 2 wyrzutnie bomb głębinowych. W czasie wojny służył w Kriegsmarine na Bałtyku jako poławiacz torped. W 1945 nieskutecznie eskortował Wilhelma Gustloffa, brał udział w akcji ratowania rozbitków. Po wojnie wrócił do Norwegii jako Gyller. W 1959 wycofany został ze służby i złomowany.

Okręt podwodny S13

Okręt podwodny S 13 zwodowany został w 1941. Uzbrojenie: 1 działo 100 mm, 1 działo 45 mm oraz 6 wyrzutni torpedowych. Załoga 50 oficerów i marynarzy. Najbardziej spektakularne akcje tego okrętu to zatopienie Wilhelma Gustloffa (prawie 8000 ofiar) i później zatopienie transportowca General von Steuben ( prawie 3700 ofiar). Okręt wycofano ze służby w 1954 roku i 3 lata później został złomowany.

Holownik Albert Forster

Holownik Albert Forster zbudowany był w Gdańsku w stoczni The International Shipbuilding and Engineering Co Ltd w roku 1937 jako Herkules. Po wybuchu wojny zmieniono mu nazwę na Albert Forster (hitlerowski gauleiter Gdańska). Pełnił normalną służbę jako portowy holownik. Jego akcją, o której warto wspomnieć to przeholowanie z pomocą innych holowników pancernika Schleswig Holstein w sierpniu 1939 roku na miejsce, z którego 1 września rozpoczął ostrzał Westerplatte. Po wojnie przejęty został w 1947 przez Żeglugę Polską, potem przez Polskie Ratownictwo Okrętowe. Wrócił do nazwy Herkules. Współdziałał przy takich pracach jak: podniesienie chłodniowca MS Lech, Transportowca Kriegsmarine MS Seeburg (po remoncie MS Feliks Dzierżyński oraz pancernika Gneisenau. Wycofany został ze służby w 1958 roku, później złomowany.

Kupiłeś ten produkt?